Ukončení pracovního poměru
Před ukončením a po ukončení pracovního poměru musí zaměstnavatel splnit několik zákony daných povinností spojených s dokladováním ukončení pracovního poměru.
Zaměstnanci by měl zaměstnavatel předat:
- Zápočtový list - v den ukončení pracovního poměru
- Potvrzení o základu daně a sražených daňových zálohách - po výpočtu vyúčtování za poslední měsíc
Dále uvedené povinnosti musí zaměstnavatel zajistit v uvedených termínech:
- Mít písemnou výpověď nebo dohodu o ukončení pracovního poměru s příslušným předstihem dle data a způsobu ukončení pracovního poměru (možnosti ukončení pracovního poměru)
- Odhlásit zaměstnance na OSSZ pokud je zaměstnavatel tzv. malá organizace (Od 1. července 2005 se tato povinnost týká všech zaměstnavatelů.) - do 8 dnů od ukončení zaměstnání
- Odhlásit zaměstnance na jeho zdravotní pojišťovně (formulář lze získat na příslušné pojišťovně) - do 8 dnů od ukončení zaměstnání
- Odevzdat Evidenční list důchodového pojištění na OSSZ – do 8 dnů po konečném vyúčtování
Při ukončení pracovního poměru každého zaměstnance je potřeba zajistit následující činnosti:
- Převzít pracovní pomůcky - nejpozději v den ukončení pracovního poměru
- Provedení inventarizace svěřených hodnot odpovědnost za schodek na svěřených hodnotách
- V případě, že zaměstnanec způsobil zaměstnavateli škodu, dohodnout úhradu náhrady škody popřípadě jejího zůstatku
- Do jednoho týdne oznámit soudu, který nařídil výkon soudního rozhodnutí srážkami ze mzdy (exekuci),že povinný (zaměstnanec) přestal u něho pracovat a zaslat soudu vyúčtování provedených srážek (§ 295 odst.2 občanského soudního řádu)